1. Działalność gospodarcza
Zgłoszenia wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zmiany wpisu, wykreślenia wpisu oraz informacji o zawieszeniu/wznowieniu działalności gospodarczej
- Osoba fizyczna może podjąć działalność po wypełnieniu wniosku CEIDG-1 w wersji papierowej lub elektronicznej na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki www.biznes.gov.pl.
- Z wypełnionym wnioskiem papierowym lub numerem elektronicznie wypełnionego wniosku na stronie www.biznes.gov.pl, należy zgłosić się do wybranego urzędu gminy/miasta (dowolnego na terenie Polski) w celu przesłania go przez urzędnika do CEIDG
Istnieją następujące drogi złożenia wniosku:
- osobiście (z ważnym dokumentem tożsamości) lub przez pełnomocnika (z ważnym pełnomocnictwem) w wybranym urzędzie gminy/miasta.
- w Urzędzie Gminy Michałowice, I piętro pok.16/ tel. 12 388 76 72
- listownie - w tym przypadku istnieje konieczność notarialnego poświadczenia własnoręczności podpisu wniosku.
- przez swój profil zaufany
Wniosek CEIDG-1 posiada załączniki:
- CEIDG-RD - służy do wpisywania dodatkowych rodzajów działalności gospodarczej
- CEIDG-MW - służy do wpisywania dodatkowych miejsc wykonywania działalności gospodarczej
- CEIDG-RB - służy do podawania informacji o rachunkach bankowych
- CEIDG-SC - służy do określania udziału w spółkach cywilnych
- CEIDG-ZS – służy do wpisywania Zarządcy Sukcesyjnego
Wniosek CEIDG-1 dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą jest jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP);
- oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
- zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
- oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.
Pomimo tego, że dane z wniosku CEIDG-1 trafiają do ww. instytucji (mają one dostęp do CEIDG), przedsiębiorca jest zobowiązany do zgłoszenie się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej w celu dokonania dodatkowych czynności lub zgłoszeń. W przypadku gdy przedsiębiorca deklaruje podjęcie czynności w zakresie podatku VAT (podatku od towarów i usług) zobowiązany jest do dokonania rejestracji za pośrednictwem formularza VAT-R w urzędzie skarbowym właściwym dla tego podatku i uiszczenia opłaty skarbowej.
Ponadto należy pamiętać, że:
- Przedsiębiorcy, którzy podejmują działalność gospodarczą w swoim budynku, mają obowiązek:
- dokonać zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania nieruchomości
- złożyć uaktualniony "wykaz nieruchomości" w Urzędzie Michałowicach, Referat podatków celu zmiany naliczania podatku od nieruchomości.
- Dotyczy to również przedsiębiorców, którzy już prowadzą działalność, a takiego zgłoszenia nie dokonali.
- Zaświadczeniem o wpisie jest wydruk komputerowy ze strony internetowej CEIDG
Przedsiębiorco !!!
Przypominamy, że wszelkie czynności związane z wpisem do CEIDG – prowadzonej przez Ministra Gospodarki są BEZPŁATNE.
Chcemy przestrzec przed firmami komercyjnymi przesyłającymi osobom, które założyły działalność gospodarczą, oferty dokonania wpisu w prowadzonych przez siebie rejestrach (katalogach firm). Wpis do tych rejestrów nie upoważnia do wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski i nie jest wymagany przez przepisy prawa. Rozsyłane pisma, sugerujące konieczność uiszczenia opłaty za wpis do "rejestru przedsiębiorców", są w istocie ofertami handlowymi, o czym świadczą informacje zamieszczone drobnym drukiem. Uiszczona w odpowiedzi na takie pismo opłata za wpis stanowi przychód firmy, która wysyłając pismo wprowadza adresatów w błąd, sugerując publicznoprawny i obligatoryjny charakter tej opłaty. Ewidencje tworzone przez tego typu firmy stanowią próbę powielenia ogólnodostępnych bezpłatnych informacji o przedsiębiorcach, zawartych w publicznych rejestrach CEIDG
2. Licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego taksówką
UWAGA!!!
Licencje na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką wydane przed dniem 1 stycznia 2020 r. zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż 3 lata od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw tj. do 31 grudnia 2022 r.
Licencje wydane przed 1 stycznia 2020 r. podlegają dostosowaniu do wymagań określonych w zmienionej ustawie o transporcie drogowym oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie wzorów zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wzorów licencji na wykonywanie transportu drogowego oraz wypisów z tych dokumentów, na wniosek przedsiębiorcy złożony przed 31 grudnia 2022 r.
PO TYM TERMINIE LICENCJE TE TRACĄ WAŻNOŚĆ.
Chcesz zostać taksówkarzem? Nie wiesz, jak uzyskać licencję? Przeczytaj ten opis, a potem złóż wniosek o licencję na taksówkę - pobierz
3. Rejestracji żłobków i klubów dziecięcych
Wpis do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych następuje na podstawie art. 28 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Dokumentacja związana z wpisem, zmianą wpisu czy wykreśleniem przekazywana jest wyłącznie w formie elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego:
https://wnioski.mpips.gov.pl/ewnioski/index.eup?contrastVersion=0
Do wniosku o wpis do rejestru należy dołączyć w formie elektronicznej przede wszystkim:
- decyzję Komendanta Państwowej Straży Pożarnej,
- decyzję Państwowego Inspektora Sanitarnego lub opinię prezydenta w przypadku klubu dziecięcego,
- zaświadczenie o niekaralności (jeśli podmiot zamierzający prowadzić żłobek lub klub dziecięcy jest osobą fizyczną),
- oświadczenie o dokonaniu opłaty za wpis.
Do wniosku dołącza się:
- oryginały dokumentów w postaci elektronicznej
- lub uwierzytelnione elektroniczne kopie dokumentów
Instrukcja rejestracji wniosku o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów na PIU - pobierz